Leonardo di ser Piero da Vinci 15 Nisan 1452 - 2 Mayıs 1519'da Rönesans döneminde yaşamış döneminin önemli bir İtalyan filozofu, astronomu, mimarı, mühendisi, mucidi, matematikçisi, anatomisti, müzisyeni, heykeltıraşı, botanisti, jeoloğu, kartografı, yazarı ve ressamıdır. Bu yazımızda Leonardo'nun sanatının en önemli eserlerini beraber tanıyacağız. İşte mutlaka bilinmesi gereken 10 Da Vinci eseri...

Turin Otoportresi

Turin Otoportresi

"Turin Otoportresi", çoğu araştırmacının görüşüne göre, Leonardo da Vinci'nin 1512 yılında veya daha sonra yaptığı gerçek bir otoportredir.

Geleceğin müzisyenleri akademide yetişiyor Geleceğin müzisyenleri akademide yetişiyor

"Turin" adındaki ifade, "Otoportre"nin şu anki konumuna atıfta bulunuyor. Leonardo'nun bu küçük, kağıt üzerine yapılmış çalışması bugün Turin'deki Kraliyet Kütüphanesi'nde saklanmakta ve yaşından ve son derece kırılgan olmasından dolayı halka gösterilmemektedir.

Portrenin (33,3 x 21,6 cm) sanguin ile yapıldığı (kaolin, demir oksit pigmentleri ve bir bağlayıcı maddenin karışımından yapılan kalın uçlu bir çizim aracı) için, zamanla karakteristik bir kahverengi veya "pas" rengi tonu kazanmıştır.

Madonna Litta

Madonna Litta

"Madonna Litta" tablosu (42 x 33 cm: tuval (tahtadan aktarılmış), tempera), Leonardo da Vinci tarafından 1490 yılında yapılmış olup şu anda Hermitage Koleksiyonu'nda (Sankt-Peterburg) bulunmaktadır.

Tablonun yazarlığı konusunda sanat tarihçileri arasında bazı farklılıklar bulunmaktadır.

Kimse Leonardo'nun bu tablonun yaratılmasında yer aldığını inkar etmiyor, ancak bazı detaylar, tablonun önemli bir kısmının ya da tamamının Leonardo'nun öğrencilerinden biri tarafından, örneğin Marco d'Oggiono veya Giovanni Boltraffio tarafından tamamlandığına işaret ediyor.

Aziz John Baptist

Aziz John Baptist

Tablo  "Aziz John Baptist" olarak da bilinir ve Leonardo da Vinci tarafından 1513 ile 1516 yılları arasında, Yüksek Rönesans'ın maniyerizme dönüştüğü bir dönemde yapılmıştır. Bu tablonun Leonardo'nun son tablosu olduğu düşünülmektedir - en azından bizlere ulaşan ve geleneksel olarak Floransalı dehanın fırçasına atfedilenler arasında.

Tablo (69 x 57) yağlı boya ile ceviz tahtası üzerine yapılmış ve şu anda Louvre'da (Paris, Fransa) sergilenmektedir.

Bu çalışmada Leonardo, sadece Rönesans geleneğinden değil, kendi geleneğinden de ayrılarak, tabloyu arka plan görüntülerinden yoksun bırakmıştır - bu, özellikle izleyicinin dikkatini Aziz John Baptist'in figürüne yoğunlaştırır ve Leonardo'nun sfumato tekniğinde ne kadar mükemmelleştiğini değerlendirmemizi sağlar.

Annunciation(Müjde)

Annunciation(Müjde)

"Annunciation", Leonardo da Vinci'nin günümüze ulaşan en erken eseri olup, muhtemelen 1472 - 1475 yılları arasında yapılmıştır. Şu anda Leonardo'nun "Annunciation" tablosu, henüz 20 yaşındayken yaptığı bir eser olan, Floransa'daki Uffizi Galerisi'nde bulunmaktadır.

İlginçtir ki, yıllarca, hatta yüzyıllarca, Floransa'nın altında bir manastırda bulunan bu tablo, Girlandaio'nun fırçasına ait olduğu düşünüldü ve Leonardo'nun yazarlığından hiç bahsedilmedi. Hatta şunu söylemek gerekir ki, "Mona Lisa" veya "Son Akşam Yemeği" gibi şaheserlere kıyasla, tabloda Leonardo'nun "imzası" açıkça eksik.

Vitruvius Adamı

Vitruvius Adamı

Leonardo da Vinci tarafından mürekkep, kalem ve suluboya kullanılarak metal bir kalemle kağıt üzerine çizilmiş bir resimdir, yaklaşık 1487 ve 1492 yılları arasında sanatçı tarafından yaratılmıştır. Bu çizim, Leonardo tarafından ünlü Roma mimarı Vitruvius Pollio'nun yaratıcı mirasına adanmış bir kitap için bir illüstrasyon olarak yapılmıştır.

"Vitruvius Adamı" çizimi, Leonardo'nun Vitruvius'un çalışmalarına dayanan açıklayıcı notlarla eşlik edilir ve bir erkek figürünü iki üst üste konmuş pozisyonda gösterir: 1) yanlara doğru açılmış kollar ve birleştirilmiş bacaklarla bir kareye sığdırılmış, 2) yanlara doğru açılmış kollar ve ayrılmış bacaklarla bir daireye sığdırılmış. Leonardo'nun "Vitruvius Adamı" çizimi ve ona eşlik eden metin genellikle "İnsanın İdeal Oranlarının Kanunu" veya sadece "Oranların Kanunu" olarak adlandırılır. Günümüzde bu çizim, Leonardo'nun defterinden Venedik'teki Gallerie dell'Accademia'da saklanmaktadır ve kağıt üzerindeki çoğu çalışma gibi, halka nadiren gösterilmektedir.

Kurtarıcı Dünya

Kurtarıcı Dünya

Uzun bir süre boyunca "Kurtarıcı Dünya" sadece sonsuza dek kaybolmuş orijinalin bir kopyası olarak kabul edilmişti, ancak daha sonra yeniden "keşfedildi", restore edildi ve 2011-12 yıllarında Londra'daki Ulusal Galeri'de Leonardo'nun eserlerinin büyük bir sergisine dahil edildi. Yaklaşık olarak 1500 yılında tarihlenmiştir.

"Kurtarıcı Dünya" tablosu, 15 Kasım 2017'de New York'taki Christie's müzayede evinde Prens Badr bin Abdullah'a 450,3 milyon dolara satılarak böylece açık artırmalarda satılan en pahalı tablo için yeni bir rekor kırmıştır.

Kayalıklar Arasındaki Madonna (Grotta Madonna)

Kayalıklar Arasındaki Madonna (Grotta Madonna)

La Vergine delle rocce (İtalyanca) - Leonardo da Vinci'nin aynı konu üzerine ve kompozisyon açısından neredeyse farksız olan (sadece iki dışsal olarak önemsiz ama önemli detay dışında) iki tablosunun adıdır.

"Kayalıklar Arasındaki Madonna"nın bir versiyonu Louvre'da (Paris), diğeri Londra'daki Ulusal Galeri'dedir.

Her iki tabloda da Madonna ve Bebek İsa, Bebek Yahya ve bir melek ile çevrili kayalık bir manzara içinde betimlenmiştir, bu da tabloların adını açıklamaktadır.

"Kayalıklardaki Madonna (Mağaradaki Madonna)"

La Vergine delle rocce (İtalyanca) - Leonardo da Vinci'nin aynı konu üzerine iki farklı tablosu için kullanılan isimdir ve bu tablolar kompozisyon açısından neredeyse birbirinden ayırt edilemezler (iki önemsiz görünen fakat önemli detaylar dışında).

"Kayalıklardaki Madonna" tablolarından biri Louvre'da (Paris) diğeri ise Londra'daki Ulusal Galeri'de bulunmaktadır.

Her iki tabloda da Madonna, Bebek İsa, bebek Yahya ve bir melek, kayalık bir manzara içinde resmedilmiştir, bu da tabloların adını belirlemiştir.

Güdergiyle Bayan

Güdergiyle Bayan

Da Vinci'nin yaklaşık 1489-1490 yıllarında yazdığı "Güdergiyle Bayan" tablosu, olgun Leonardo'nun (40,3 x 54,8 cm) etkileyici bir portresidir ve ceviz tahtasına yağlı boya ile yapılmıştır.

Ne yazık ki, orijinal arka plan 19. yüzyılda tamamen kaybedilmiş ve tablonun diğer bazı detayları da benzer şekilde kaybolmuştur. Ancak tablonun günümüze ulaşmış olması ve oldukça iyi durumda olması şaşırtıcıdır. "Güdergiyle Bayan" tablosunda, çoğu uzmana göre, Milano Dükü Ludovico Sforza'nın baş sevgilisi Cecilia Gallerani resmedilmiştir, bu dönemde Leonardo da Vinci de dükün hizmetinde çeşitli görevlerde (sadece resimle sınırlı olmayan) bulunmuştur.

Son Akşam Yemeği

Son Akşam Yemeği

Leonardo da Vinci'nin en saygın, en çok incelenen ve en çok kopyalanan freskolarından biridir. Bu eser hakkında kitaplar, filmler, müzik eserleri ve komplo teorileri yazılmıştır.

"Son Akşam Yemeği", var olduğu süre boyunca, yaratıcısı dahi "her şeyi yapabilen adam" Leonardo da Vinci kadar çok sayıda spekülasyon ve efsaneye konu olmuştur.

Her ne kadar "Son Akşam Yemeği" hakkında her şey biliniyor gibi görünse de, bu başyapıt hakkında hala bilinmeyen ilginç gerçekler olabilir.

Mona Lisa

Mona Lisa

Da Vinci'nin bu tabloyu 1503 veya 1504 yılında Floransa'da (İtalya) başladığı ve tamamlamasının dört yıl sürdüğü düşünülmektedir, boyutları küçük olmasına rağmen. Ancak tablonun ne zaman tamamlandığına dair kesin bilgi yoktur.

Louvre'da, dünyanın en büyük sanat müzesi ve tarihi anıtı olan ve orijinal Mona Lisa'nın bulunduğu yerde, Mona Lisa'nın 1503 ve 1506 yılları arasında yapıldığı söylenir, ancak bazı tarihçiler ve Leonardo uzmanları, tablonun 1513 yılından önce yapılamayacağını iddia ederler. Bununla birlikte, bu konu hala tartışmalıdır.

Tabloda resmedilen kadının, zengin Floransalı ipek tüccarı Francesco del Giocondo'nun karısı, İtalyan soylu kadın Lisa del Giocondo olduğuna inanılmaktadır. Tablo, yeni evleri için ve ikinci oğulları Andrea'nın doğumunu kutlamak üzere sipariş edilmiştir.

Da Vinci'nin bazı eserleri için link:

https://www.louvre.fr/en

Kaynak: Haber Merkezi